Svensk Fastighetsförmedling

Svensk Fastighetsförmedling har på ett framgångsrikt sätt kopplat CSR-samarbetet med Barncancerfonden till företagets affärsutmaning. Kampanjerna har både bidragit till stolthet inom organisationen och ökad försäljning.

Svensk Fastighetsförmedling inledde sitt långsiktiga samarbete med Barncancerfonden hösten 2014. Ett första steg var att hitta en gemensam aktivitet, som kunde kopplas ihop med företagets affärer. Resultatet blev kampanjen "Rum för livet", och en insamling där 100 kronor går till Barncancerfonden för varje genomförd bostadsvärdering.

Kampanjen har varit lyckad. Under 2015 och 2016 skänkte Svensk Fastighetsförmedling cirka 5,6 miljoner kronor till Barncancerfonden. Och förra året gav kampanjen drygt 3,1 miljoner kronor. Många kunder tar steget, bokar in en värdering och bidrar därigenom till ett gott ändamål.

– Vi är stolta över att vara ett företag som står för något. Vi vill såklart ha fler bostadsvärderingar, eftersom det innebär fler potentiella kunder. Men själva CSR-konceptet bygger på att våra mäklare och kunder ger av sin tid, inte att det sker en försäljning, säger Johanna Gavefalk, marknad- och kommunikationschef, Svensk Fastighetsförmedling.